Zarówno w interesie pracodawcy, jak i pracowników leży, aby w zakładzie pracy były przestrzegane przepisy szeroko rozumianego prawa pracy, w tym przepisy dotyczące BHP.
Realizując swoje obowiązki pracodawca powinien w szczególności przestrzegać przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz wypełniać nakazy, zalecenia, decyzje organów nadzorujących.
Przepisy Kodeksu pracy nakładają na pracodawcę obowiązek utworzenia służby BHP, która pełni funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Obowiązek utworzenia służby BHP mają pracodawcy zatrudniający więcej niż 100 pracowników. Natomiast pracodawca, który zatrudnia do 100 pracowników, powierza wykonywanie zadań służby BHP specjaliście z zewnątrz pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.
Zadania przewidziane dla służby BHP może realizować również sam pracodawca, który posiada ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby BHP.
Zakres usług:
- Nadzór w firmach, zgodnie z warunkami przewidzianymi przez przepisy regulujące bezpieczeństwo i higienę pracy
- Prowadzenie dokumentacji
- Szacowanie i ocena ryzyka zawodowego
- Audyty BHP
- Opracowanie regulacji i przepisów dotyczących zagadnień warunków pracy w zakresie BHP
- Przeprowadzanie postępowania powypadkowego
- Reprezentowanie pracodawcy przed Państwową Inspekcją Pracy
oraz Państwową Inspekcją Sanitarną w sprawach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy